Sfinks zwiększa przychody restauracji i udział franczyzy w III kw. 2024
- Na koniec września restauracje naszych marek wypracowały wyższą sprzedaż gastronomiczną niż przed rokiem, a poziom wzrostów w całym tym okresie, wliczając sam trzeci kwartał, utrzymuje się znacznie powyżej inflacji. Był to także dalszy okres zmian w strukturze sieci, bo kolejne restauracje zostały przekształcone na model franczyzowy. W efekcie na koniec września 91% restauracji działało we franczyzie, a 9% to lokale własne. Grupa Sfinks, zgodnie z planem zarysowanym w strategii, będzie koncentrowała się na działaniu jako operator sieci, właściciel konceptów gastronomicznych i franczyzodawca oraz rozwijaniu biznesu w takiej roli – mówi Sylwester, Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Na koniec września 2024 r. Sfinks prowadził już tylko 9 własnych restauracji. To wpłynęło na zmianę sprzedaży skonsolidowanej Sfinks Polska, bo do przychodów grupy zamiast obrotów lokali wliczane są opłaty franczyzowe. Grupa odnotowała przy tym poprawiające się wskaźniki rentowności sprzedaży w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. do 32,3% wobec 28,4% rok wcześniej, a także wyższy EBIT wynoszący 6,15 mln zł (wobec 5,47 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego). Znacząco zredukowana także została strata na poziomie netto, która wyniosła -0,97 mln zł po trzech kwartałach br. wobec -2,5 mln zł rok wcześniej. Takie same tendencje są widoczne w przypadku oczyszczenia tych kategorii z wpływu MSSF 16. Z kolei EBITDA po trzech kwartałach br. wyniosła 13,6 mln zł wobec 14,5 mln zł za trzy kwartały 2023 r., jednak po oczyszczeniu tej kategorii z księgowego wpływu MSSF 16 widać poprawę o 0,53 mln zł do 3,73 mln zł po trzech kwartałach br.
W III kwartale Sfinks uruchomił trzy nowe restauracje: SPHINX w Poznaniu, a także The Burgers by SPHINX w Gorzowie Wielkopolskim i w podpoznańskich Komornikach. Przygotowywał jednocześnie kolejne otwarcia w ramach sieci SPHINX, m.in. w Opolu oraz podwarszawskiej Łubnej – oba te lokale ruszyły już po zakończeniu III kwartału. Oprócz otwarć narzędziem przyczyniającym się do wzrostu sprzedaży w sieci jest też program lojalnościowy i aplikacja mobilna Aperitif, w której systematycznie przybywa zarejestrowanych użytkowników – na koniec III kwartału ich liczba wyniosła 735 tysięcy.
W III kwartale Sfinks zawarł także umowę masterfranczyzy, w ramach której sieć SPHINX ma być rozwijana na terenie Egiptu i Arabii Saudyjskiej. Przewidziana na 10 lat umowa jest dwuetapowa. Najpierw egipski partner Sfinks Polska ma otworzyć własne restauracje SPHINX, a kolejny etap odnosi się do możliwości udzielania subfranczyzy podmiotom trzecim. W pierwszym etapie założono też powstanie kilku restauracji SPHINX. Uruchomienie każdej z nich ma być poprzedzone zgodą Sfinksa i umową franczyzy.
- Nasz egipski partner jest zdeterminowany, by rozwijać sieć w oparciu o naszą franczyzę i długoterminowo ta współpraca może wyglądać bardzo obiecująco. Spodziewamy się, że przyszły rok będzie okresem testów pierwszych lokali, który pozwoli lepiej ocenić potencjał tej współpracy – wyjaśnia Sylwester Cacek.
W raporcie okresowym Sfinks Polska przedstawia także dane skorygowane o wpływ MSSF 16. W tym ujęciu skonsolidowane przychody ze sprzedaży za trzy kwartały 2024 r. wyniosły 67,17 mln zł (79,52 mln zł po trzech kw. 2023), zysk operacyjny uplasował się na poziomie 1,58 mln zł (1,15 mln zł po trzech kw. 2023), wynik netto osiągnął wartość -2,98 mln zł (-3,70 mln zł po trzech kw. 2023), zaś wskaźnik rentowności brutto na sprzedaży 27,4 % (wobec 23,8 % po trzech kw. 2023).
Zobacz także
-
2024-10-10 10:26
-
2024-10-07 13:39
-
2024-10-01 08:07